دسته‌بندی نشده

آشنایی با ۸ نوع فایروال کاربردی

از مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی با آن روبرو هستند، تلاش برای تأمین امنیت اطلاعات‌شان است، به همین خاطر همواره در‌ پی یافتن ابزارهای مناسب برای افزایش امنیت داده‌ها هستند. از جمله ابزارهای معروف و شناخته شده برای افزایش امنیت فضای سایبری می‌توان به فایروال‌ها اشاره کرد. البته، فایروال‌ها (که گاه با عنوان فایروال شبکه شناخته می‌شوند) انواع مختلفی دارند که در ادامه شما را با ۸ نوع از آن آشنا می‌کنیم.

فایروال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فایروال‌(Firewall)، یک نوع ابزار امنیت سایبری است که به منظور فیلتر‌کردن ترافیک شبکه از آن استفاده می‌شود. این ابزار امنیتی همچون مانعی بین کاربر و شبکه جهانی اینترنت عمل می‌کند و اینگونه، محیط امنی را برای کاربر فراهم می‎‌کند. معمولا، از فایروال‌ها برای جداسازی گره‌های شبکه از منابع ترافیک خارجی، منابع ترافیک داخلی یا برنامه‌های خاص استفاده می‌شود.

در ضمن بد نیست بدانید فایروال‌ها می‌توانند به صورت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا کلود‌بیس (Cloud-Based) استفاده شوند. هر کدام از فایروال‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارند.

برای مشاوره  و خرید لایسنس سیسکو و لایسنس فایروال و لایسنس های شبکه با مشاوران ما در داده پرداز سپهر آسیا  تماس بگیرید.

مزایای استفاده از فایروال‌ها در‎ فضای سایبری

فایروال اولین خط دفاعی در مقابل بدافزارهای مخرب است، داشتن اطلاعات درباره مزایای استفاده از فایروال برای کاربران فضای سایبری می تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه به چند مورد از مزایای فایروال‎‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  فایروال کمک می‌کند  نظارت کامل‌تر و بهتری بر ترافیک شبکه انجام شود.  با بررسی داده‎‌های ورودی و خروجی سیستم، در صورتی که بدافزار و برنامه مخربی وارد شبکه یا سیستم شما شود، سریعا شناسایی می‎‌شود.
  •  از بین‌بردن حملات ویروسی و بدافزاری یکی دیگر از مزیت‌های فایروال است. هر زمان که سیستم شما به دنیای سایبری متصل می‎‌شود، برنامه‎‌ها و اطلاعاتتان در معرض خطر قرار می‌گیرند. به همین خاطر، هیچ چیز به اندازه یک فایروال نمی‎‌تواند به شما برای حفظ سلامت داده‌‎ها و سیستم‌تان کمک کند.
  • برنامه‌‎های جاسوسی فراوانی در اینترنت وجود دارند. فایروال‌ها می‎‌توانند با بررسی داده‌‎های ورودی شما از ورود هرگونه برنامه جاسوسی و دسترسی غیرمجازی به داده‎‌ها، ایمیل‎‌ها و سیستم شما جلوگیری کند.
  • مورد آخر، حفظ و مراقبت از حریم خصوصی و داده‎‌های شما است. هیچ کاربری دوست ندارد داده‎‌ها و اطلاعاتش به سرقت برود. به همین خاطر، به یک برنامه محافظتی برای مراقبت از اطلاعاتتان نیاز دارید. فایروال‎‌ها همان ابزار مدنظر شما هستند.

 

آشنایی با ۸ نوع فایروال کاربردی

انواع مختلف فایروال را می‌توان بر اساس ساختار کلی و روش کار آنها به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. به همین منظور، در ادامه به ۸ نوع فایروال کاربردی و شناخته شده اشاره خواهیم کرد:

Packet Filtering Firewall

این نوع فایروال یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین فایروال‌های‌ دنیای سایبری است. این فایروال مثل یک ایست و ‌بازرسی ترافیکی عمل می‌کند و از طریق بررسی بسته‌های داده به اطلاعاتی مانند آدرسIP مقصد و مبدا، نوع بسته، شماره پورت و … بدون هیچگونه نیازی برای باز‌کردن بسته‌ها دست پیدا می‌کند.

 

packet Filtering

 

 

همانطور که گفتیم، این فایروال همچون یک ایست بازرسی عمل می‌کند و بدون این که هیچ داده‌ای را باز کند، آن را بررسی، سپس حذف و کنار می‌گذارد. از جمله نکات مثبت این فایروال عدم نیاز به فشرده‌سازی منابع است. در ضمن، عملکرد این فایروال در مقایسه با فایروال‌های دیگر ساده‌تر است.

Circuit Level Gateways

این فایروال، هم در گروه فایروال‌های ساده قرار می‌گیرد. مشکل این فایروال این است که بسته‌های داده را بررسی نمی‌کند.. بنابراین، اگر بسته ورودی، بدافزار مخربی درون خود داشته باشد، می‌تواند از این فایروال عبور کند و همین مورد باعث می‌شود که استفاده از این فایروال به تنهایی برای مدیران سایت‌ و افرادی که کسب‌و‌کار اینترنتی دارند، مناسب نباشد.

Stateful Inspection Firewalls

این فایروال، دو تکنولوژی بازرسی بسته‌های داده و تأیید TCP را برای ایجاد امنیت بیشتر با یکدیگر ترکیب کرده و آن‌ها را به صورت ابزاری جدید ارائه می‌کند. البته، این فایروال‌ها یک نکته منفی دارند و آن هم واردکردن فشار زیاد بر منابع محاسباتی است. این مسئله ممکن است باعث کاهش سرعت انتقال بسته‌های قانونی در مقایسه با انواع دیگر فایروال‌ها شود.‌

 

 

5510c21b0d4b6 min

 

 

Proxy Firewalls -Application-Level Gateways/Cloud Firewalls

فایروال‌های پروکسی، از دروازه برنامه به منظور فیلتر ترافیک مخرب استفاده می‌کنند. این فایروال‌ها، قبل از اینکه اجازه اتصال ترافیک مستقیم را صادر کنند، به بررسی داده‌های ورودی و بازرسی آنها می‌پردازند. این فایروال، شبیه فایروال Packet Filtering Firewall است، البته فایروال پروکسی به بررسی عمیق لایه‌های داده‌ می‌پردازد و آنها را دقیق‌تر آنالیز می‌کند. با این روش هرگونه بدافزار پنهانی به آسانی شناخته می‌شود و امنیت بیشتری برای داده‌ها و سیستم‌ها برقرار می‌گردد.

Next Generation Firewalls

این فایروال دردسته جدیدترین فایروال‌های طراحی ‌شده قرار دارد. یک سری ویژگی‌های مشترک با فایروال‌های قبلی که معرفی کردیم دارد، از جمله: بازبینی عمیق لایه‌ها، بررسیTCP و بازرسی سطحی بسته‌های داده. سیستم جلوگیری از نفوذ (IPS) یکی از ویژگی‌های این فایروال برای متوقف‌سازی خودکار حملات شبکه است.‌

Software Firewalls

این نرم‌افزار، در‌برگیرنده فایروال‌های متصل به یک سخت‌افزار جداگانه یا سرور Cloud بر روی دستگاه محلی هستند. از جمله مزیت این ابزار می‌توان به جداسازی دفاعی در سطوح عمیق اشاره کرد. البته بد نیست بدانید، نگهداری فایروال‌های Software به صورت تکی در دستگاه‌های مختلف می‌تواند دشوار باشد. علاوه بر این، ممکن است سازگاری بین دستگاه‌های یک شبکه با فایروال Software وجود نداشته باشد، که این مشکل می‌تواند به استفاده از فایروال‌های زیاد منجر شود.‌

 

 

 

software-firewall-vs-hardware-firewall-min

software-firewall-vs-hardware-firewall-min

 

 

Hardware Firewalls

فایروال‌های‌ Hardware، به کمک یک دستگاه فیزیکی داده‌ها را بررسی و آنالیز می‌کند. مهم‌ترین نقطه ضعف این فایروال، ایجاد حملات داخلی در سیستم است. همچنین، قابلیت‌های یک فایروال Hardware با توجه به سازنده آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. که این مسئله، در حین استفاده از این نوع فایروال برای برخی مدیران فضای سایبری ممکن است مشکل ایجاد کند.

Cloud Firewalls

هنگامی که از یک راه‌حل Cloud در فایروال استفاده می‌شود، فایروال را Cloud Firewall یا Firewall as a Service می‌نامند. فایروال‌های Cloud شباهت زیادی به فایروال‌های پروکسی دارند. علتش را می‌توان استفاده از سرور Cloud در راه‌اندازی فایروال پورکسی بیان کرد. این فایروال محیطی امن برای سیستم و کاربر ایجاد می کند.

کدام فایروال برای سیستم سایبری شما مناسب است؟

با توجه به سیستم و فعالیت‌های اینترنتی که دارید می‌توانید یکی از فایروال‌ها و یا ترکیبی از چند فایروال را برای افزایش امنیت شبکه و سیستم خود استفاده کنید. البته، قبل از انتخاب فایروال مدنظرتان حتما به صورت دقیق آن را بررسی کرده و سپس متناسب با کسب‌و‌کارتان از آن استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید، یک فایروال پاسخگوی نیاز شما نیست، پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب چند ابزار مختلف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *